وزارت عدلیه گزارش یک ساله فعالیت‌ها و دستاوردهای این وزارت را ارایه کرد

waheed
دوشنبه ۱۴۰۱/۶/۱۴ - ۱۶:۱۲
.

شیخ عبدالکریم حیدر، معین مسلکی وزارت عدلیه روز یکشنبه، 8 صفرالمظفر در کنفرانس حساب‌‌دهی دولت به ملت گزارش یک ساله فعالیت‌ها و دستاوردهای این وزارت را ارایه کرد.

معین وزارت عدلیه در جریان کنفرانس گفت که این وزارت در یک سال گذشته، 20 سند تقنینی را که شامل طرزالعمل و مسوده اسناد تقنینی می‌باشد، تسوید و تدقیق نموده‌ و 172 مشوره حقوقی را به وزارت ها و ادارات امارت اسلامی ارایه کرده و در مورد 7 سند تقنینی وزارت ها ابراز نظر نموده است. وی افزود که این وزارت همچنان در مورد 26 مسوده اسناد حقوقی بین‌المللی ابراز نظر نموده و ترجمه 82 هزارو 422 سند رسمی از زبان های رسمی کشور به زبان های خارجی را تصدیق نموده است.

معین وزارت عدلیه همچنین گفت که این وزارت در سال گذشته 97 هزارو 700 قضیه حقوقی شامل عرایض و دوسیه‌ها را در سراسر کشور ثبت و به آن‌ها رسیدگی کرده است که از این میان، 33 هزارو 700 عریضه املاکی، 57 هزار عریضه دیون تجارتی و 7 هزار عریضه فامیلی بوده‌است.

به گفته او، از میان قضایای ثبت شده، 4 هزار و 601 قضیه از طریق میانجی‌گری و مصالحه بدون ارجاع به محاکم حل و فصل شده، 19 هزار قضیه به محاکم فرستاده شده، 7 هزار و 700 قضیه غرض طی مراحل به ادارات مسوول فرستاده شده، 39 هزار قضیه حفظ شده و 25 هزارو 895 قضیه هم تحت دوران قرار دارد. وی افزود که در سال گذشته 1 هزارو 504 دوسیه به این وزارت مواصله نموده که از این میان 695 دوسیه تطبیق شده، 609 دوسیه به ستره محکمه و سایر مراجع فرستاده شده و 200 دوسیه دیگر تحت دوران قرار دارد.

720

معین وزارت عدلیه با اشاره به مسوولیت‌های این وزارت در عرصه ارایه مساعدت‌های حقوقی رایگان به مظنونان و متهمان بی بضاعت گفت که این وزارت در سال گذشته، از حقوق 167 تن از مظنونان و متهمان بی بضاعت در مراجع عدلی و قضایی دفاع کرده‌ و 163 مشوره حقوقی رایگان را ارایه نموده است. او افزود که این وزارت 78 برنامه آگاهی حقوقی عامه را دایر نموده و برای 6 هزارو 936 تن برنامه های آگاهی عامه را برگزار نموده است.  

معین وزارت عدلیه در بخشی دیگر از سخنانش گفت که این وزارت در سال گذشته به 1 هزار و 215 رهنمای معاملات و 731 عریضه نویس تنها در کابل جواز فعالیت صادر کرده‌ و 707 کتاب ثبت را توزیع و در حدود 2 هزارو 95 فورم معلوماتی اخذ جواز رهنمای معاملات و عریضه نویسی را صادر نموده است. او افزود که از 1 هزارو 169 باب دفاتر رهنمای معاملات نظارت و بررسی صورت گرفته که 329 باب آن بنا به تخلفات مسدود شده است. در این سال 290 رهنمای معاملات جواز شان را فسخ نموده و جواز 183 رهنمای معاملات دیگر هم لغو گردیده است.

او گفت که در سال گذشته 150 درخواست جواز اتحادیه و بنیاد خیریه به این وزارت مواصلت نموده که از این میان به 92 تن آن ها جواز صادر شده، 17 تن آنها به خاطر تعرفه و تضمین بانکی دوباره مراجعه نکرده و 41 درخواست دیگر تحت دوران قرار دارند. او اضافه نمود که از دفاتر 212 نهاد دیدن و نظارت صورت گرفته که از این میان 150 نهاد جدید و 62 نهاد دیگر سابقه می باشند. 4 بنیاد خیریه به دلیل فعالیت های غیر قانونی و شکایت های مردم مسدود گردیده است.

1000

شیخ صاحب گفت که وزارت عدلیه بررسی‌ها روی دوسیه 6 هزار نهاد را که در حکومت قبلی جواز دریافت نموده بودند، شروع نموده و تا اکنون 532 دوسیه بررسی شده که از این میان 300 نهاد فعال و 232 نهاد دیگر غیرفعال تثبیت شده‌اند.

معین وزارت عدلیه گفت که این وزارت به همکاری جمهوری خلق چین اعمار یک باب مسجد شریف را در محوطه این وزارت آغاز نموده که 75 فیصد کار آن تکمیل گردیده و کار روی آن جریان دارد.

او افزود که روند ارزیابی وکلای مدافع در وزارت عدلیه در هفته دو روز ادامه دارد و تا هنوز 16 دوره ارزیابی را برای 844 وکیل مدافع برگزار نموده که در نتیجه 785 تن آن ها کامیاب، 36 تن آن ها ناکام گردیده و 23 تن دیگر غیر حاضر بوده اند. وی افزود که تا هنوز برای 415 وکیل مدافع جواز وکالت توزیع گردیده است.    

معین وزارت عدلیه تصریح کرد که در بخش دفاع از حقوق و منافع دولت، بیش از 3 هزارو 32 جریب زمین و یک باب دکان بر اساس حکم محکمه به نفع امارت اسلامی فیصله شده و حکم محکمه نیز بالای آن تطبیق گردیده‎است. همچنان، بیش از 11 میلیون و 735 هزار افغانی و بیش از 760 دالرِ فیصله‌شده به نفع امارت، به حساب امارت اسلامی تسلیم داده شده و حکم محکمه در رابطه به بیش از 152 جریب زمین و 16 دربند حویلی که به نفع امارت اسلامی فیصله گردیده، غرض تطبیق به ادارات ذیربط ارسال شده است.

او افزود که مبلغ بیش از 242 میلیون و 199 هزار افغانی و بیش از 27 میلیون و 278 هزار دالر نیز غرض تطبیق ارسال گردیده است.

720

به گفته معین مسلکی وزارت عدلیه، طی این مدت در خصوص موازی بیش از 49 هزار و 348 جریب زمین و 180 باب دکان، قرار استردادی صادر شده و یا هم بعد از تثبیت، قرار به نفع امارت اسلامی تطبیق گردیده است. قرارهای صادر شده در خصوص 1هزارو829 جریب زمین نیز غرض تطبیق ارسال گردیده است. 308 هزار و 935 جریب زمین هم بر اساس سعی و تلاش وزارت عدلیه به ادارات ذیربط تسلیم داده شده‌است.

شیخ عبدالکریم حیدر درباره عواید جمع آوری شده در یک سال گذشته نیز گفت که وزارت عدلیه در این مدت در مجموع 107 میلیون و 152 هزارو 533 افغانی عواید جمع آوری نموده وبه خزانه امارت اسلامی افغانستان واریز نموده است. او افزود که مجموع مصارفات این وزارت در سال گذشته در حدود 150 میلیون افغانی بوده که از این میان 96 میلیون آن برای پرداخت معاشات کارمندان این وزارت و 54 میلیون دیگر برای خریداری اجناس مورد ضرورت، حفظ و مراقبت وزارت و سایر موارد به مصرف رسیده است.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۲:۴۱
Background image

برگزاری نشست اداری ریاست عدلیه ولایت سمنگان

نشست اداری ریاست عدلیه ولایت سمنگان روز چهارشنبه، ۱۷ رمضان به ریاست قاری فراح الدین محمدی، رییس عدلیه ولایت سمنگان و با اشتراک آمرین و کارمندان این ریاست برگزار شد.

در این نشست، رییس. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۱:۵۶
Background image

برگزاری نشستی به منظور انتخاب هیأت مدیره «اتحادیه بنیادهای خیریه» تحت نظر وزارت عدلیه

پروسه انتخابات اتحادیه بنیادهای خیریه به منظور تعیین رییس و هیأت مدیره این اتحادیه طی نشستی تحت نظر ریاست عمومی انسجام وزارت عدلیه در «انستیتوت مسلکی یولرنا» در کابل برگزار شد.

در این. . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۱/۸ - ۱۳:۳
Background image

از تصرفات خودسر در ولسوالی چک میدان وردک جلوگیری شد

هیأت تخنیکی جلوگیری از غصب زمین ولایت میدان وردک روز چهارشنبه، ۱۷ رمضان به ولسوالی چک این ولایت رفته و با ولسوال، قوماندان امنیه و دیگر مسوولان این ولسوالی دیدار و گفتگو کرد.

هیأت. . .

BACK TO NEWS