طی یک و نیم سال گذشته بیش از ۲.۵ میلیون جریب زمین امارتی در سراسر کشور استرداد شده است

hakeem_admin
دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۳ - ۱۹:۵۷
.

مولوی احسان‌الله وثیق، سکرتر کمیسیون جلوگیری از غصب زمین‌ها در سیمینار آموزشی برای هیأت‌های تخنیکی ولایتی این کمیسیون گفت که از آغاز فعالیت کمیسیون جلوگیری از غصب زمین‌ها تا کنون بیش از ۲.۵ میلیون جریب زمین غصب شده یا در تهدید غصب در سراسر کشور استرداد شده و در بانک زمین ثبت شده است.

کمیسیون جلوگیری از غصب زمین‌ها، سیمینار آموزشی شش روزه را برای هیأت‌های تخنیکی تثبیت و تشخیص زمین‌های غصب شده ۳۴ ولایت امروز دوشنبه، ۱۳ شوال در تالار انستیتوت خدمات ملکی برگزار کرد. در مراسم افتتاحیه این سیمینار، مولوی احسان‌الله وثیق، رییس عمومی قضایای امارت وزارت عدلیه و سکرتر کمیسیون، شیخ عبدالصمد حقانی، نماینده ستره محکمه و شماری دیگر از رییسان و مسوولان وزارت عدلیه حضور داشتند.

مولوی احسان‌الله وثیق در سخنانش در این مراسم ضمن خوش‌آمد گویی به اشتراک کنندگان، گفت که برگرداندن زمین‌های غصب شده از چنگ غاصبانی که چندین سال آن را تحت تصرف شان داشته‌اند کار بسیار بزرگ است و کمیسیون و هیأت‌های تخنیکی این کار را کرده‌اند.

او افزود که مردم در سراسر افغانستان امروزه کارهای محمد داوود خان (رییس جمهور سابق) از جمله تعیین قطعات کادستری و ثبت زمین‌ها را یاد می‌کنند و می‌گویند که او کارهای بزرگی کرده است. او در ادامه گفت که هیأت‌های تخنیکی و کمیسیون امروزه کارهای بزرگتری نسبت به آن زمان انجام داده‌اند؛ چون تصفیه زمین‌ها کار ساده‌ای نیست و این کار در تاریخ ماندگار خواهد ماند.

رییس عمومی قضایای امارت و سکرتر کمیسیون گفت که این کمیسیون از آغاز فعالیت تا کنون بیش از ۲.۵ میلیون جریب زمین غصب شده یا در تهدید غصب را از نزد غاصبان استرداد و ثبت بانک زمین کرده است.

او افزود با آن که بسیاری مشکلات موجود اداری هیأت‌های تخنیکی حل شده، برخی مشکلات کوچک باقی مانده و کمیسیون تلاش می‌کند تا به زودی آن را حل کند.

از طرفی هم، شیخ عبدالصمد حقانی، نماینده ستره محکمه در این مراسم از هیأت‌های تخنیکی ولایتی کمیسیون خواست تا در کارهای خود دقت لازم را به خرچ دهند. او افزود که نظام اراضی در چند دهه گذشته بسیار بی‌نظم شده و اراضی وسیع و حتا کوه‌ها و دشت‌هایی که برای استفاده عام بود، غصب شده است.

او گفت که همزمان مردم به ویژه مهاجرین، کوچی‌ها و دیگر اقشار جامعه سرپناه می‌خواهند و دادن سرپناه بدون تصفیه زمین‌ها به آنان امکان پذیر نیست. به گفته او کمیسیون موظف است تا این زمین‌ها را تصفیه کند و نظام اراضی را منظم سازد.

سیمینار مذکور که برای بیش از ۲۰۰ اشتراک کننده شامل رییسان زراعت، عدلیه، شهرسازی، سرحدات و دیگر اعضای هیأت‌های تخنیکی ولایات برگزار شده که برای ۶ روز ادامه دارد. در این سیمینار قانون جلوگیری از غصب زمین‌ها و استرداد زمین‌های غصب شده، اصول‌نامه شرعی محکمه اختصاصی رسیدگی به قضایای زمین‌های غصب شده امارتی، رهنمود تثبیت و تشخیص زمین‌های غصب شده در ولایات و سایر اسناد و موارد لازم توضیح داده خواهد شد.

تازه ترین اخبار

یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۶ - ۱۳:۵۲
Background image

به ۱۵ تن از متقاضیان، جواز فعالیت رهنمای معاملات توزیع شد

ریاست امور رهنمای معاملات و عریضه نویسان ریاست عمومی انسجام وزارت عدلیه، روز یکشنبه، ۲۶ شوال به تعدادی از متقاضیان، جواز فعالیت رهنمای معاملات را توزیع کرد.

در مراسمی که به همین. . .

یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۶ - ۹:۵
Background image

برگزاری نشست هیأت تخنیکی جلوگیری از غصب زمین ولایت بلخ

نشست هیأت تخنیکی جلوگیری از غصب زمین ولایت بلخ روز چهارشنبه، ۲۲ شوال با حضور رییس و اعضای این هیأت برگزار شد.
در این نشست، تعدادی از دوسیه های مربوط به غصب ۱۶۰۰جریب زمین تحت بحث و بررسی. . .

یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۶ - ۸:۵۰
Background image

برگزاری نشست هیأت تخنیکی جلوگیری از غصب زمین ولایت جوزجان

نشست هیأت تخنیکی جلوگیری از غصب زمین ولایت جوزجان روز چهارشنبه، ۲۲ شوال با حضور رییس و اعضای این هیأت برگزار شد.
در این نشست تعدادی از دوسیه‌های مربوط به غصب حدود ۱۸۰۰ جریب زمین در. . .

BACK TO NEWS